ÄITIYSPILATES

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pilates tukee äidin kehoa lempeästi muutosten keskellä

Pilates on kehon syviä ryhtilihaksia vahvistava kehonhallintalaji, jossa keskeistä on liikkeen ja hengityksen virtaavuus, tarkkuus, linjaukset ja keskittyminen. Pilatesharjoittelussa pyritään vahvistamaan lihaksia niin, että ne jaksavat kannatella selkärankaa ja lapaluita neutraalissa asennossa, mikä mahdollistaa lihasten optimaalisen liikeradan ja voimankäytön. Pilates on erinomainen pohja kaikelle liikunnalle, mutta se ei yksin riitä tuomaan harrastajalleen hyvää kuntoa -siihen tarvitaan hengästymistä, sykkeen nostoa sekä hikoilua.

Raskausaika on keholle isojen muutosten aikaa: vatsa kasvaa, vatsalihasten välissä kulkeva jännekalvo (linea alba) venyttyy, nivelsiteet ja nivelet löystyvät, kehon painopiste muuttuu, tasapaino heikkenee, selän asento muuttuu, lantio ja sisäelimet tekevät tilaa kasvavalle vauvalle, rintoihin tulee lisää painoa. Hormonit myllertävät sekä kehossa että mielessä. Ryhtiä ylläpitävät lihakset kaipaavat kipeästi vahvistusta, jotta ne jaksaisivat kannatella luisia rakenteita optimaalisessa asennossa, mikä taas vähentää selkäkipuja, lantionpohjan toimintahäiriöitä sekä vammautumisriskiä.

Synnytyksen jälkeen keho on vielä pitkään erityisessä tilassa; vatsalihakset ovat heikot ja suorien vatsalihasten välissä saattaa olla erkaumaa, nivelet ja nivelsiteet ovat löysät, sisäelimet hakevat omaa paikkaansa, mahdolliset leikkausarvet vaativat oman huomionsa, ryhtilihakset ovat heikossa kunnossa muuttuneen asennon vuoksi ja lantionpohjan toimintahäiriöistä kärsii joka viides synnyttänyt nainen. Jotta on turvallista ja mielekästä palata lenkkipoluille ja painoharjoittelun pariin, olisi hyvä saada kehon syvät ryhtilihakset mukaan tukemaan luisia rakenteita.