Babypilates/ VauMii/ Kuva: Minna Korkia-Aho
Babypilates/ VauMii/ Kuva: Minna Korkia-Aho

 

Babypilates –takaisin omaan kehoon synnytyksen jälkeen

Mitä se on? Babypilates on rauhallinen äidin hyvinvointiin ja synnytyksestä palautumiseen keskittyvä ryhmäliikuntamuoto, jossa keskiössä ovat lantionpohjanlihasten ja syvän poikittaisen vatsalihaksen vahvistaminen, lantionseudun lihasten liikkuvuuden lisääminen, ryhtilihasten vahvistaminen koko kehon alueelta, syvä palleahengitys, läsnäolo- ja rentoutuminen sekä äidin ja vauvan vuorovaikutuksen tukeminen ja vahvistaminen.

Kenelle se sopii? Tämä tuote on 2-8 kk:n ikäisen vauvan äidille, joka kaipaa päiväaikaan säännöllistä ja rauhallista, kehoa lempeästi vahvistavaa tekemistä vauvan ja muiden äitien kanssa. Babypilates on ennenkaikkea äitiä varten. Vauvaa silitellään, suukotellaan ja voidaan joihinkin liikkeisiin ottaa mukaan. Vauva voi olla äidin lähellä, hänen kanssaan voi seurustella. Äidin ja vauvan keskinäistä vuorovaikutusta tuetaan rohkaisemalla kuuntelemaan vauvan tarpeita ja toimimaan sen mukaan myös kesken tuntia. Tarjoan vinkkejä myös vauvan asentojen vaihteluun, erilaisiin tapoihin kantaa lasta ja muistutan arjen ergonomian tärkeydestä. Toistoa tulee paljon, sillä keskittyminen vauvan kanssa on haastavaa ja etsittävät lihasyhteydet ovat näkymättömissä. Silti haastan harjoittelua pienin askelin eteenpäin ja annan kotiin täsmäohjeita, joilla voi vahvistaa lantionpohjaa ja keskivartalon tukea.

Miksi? Synnytyksen jälkeen keho on vielä pitkään erityisessä tilassa; nivelet ja nivelsiteet ovat löysät, sisäelimet hakevat omaa paikkaansa, mahdolliset leikkausarvet vaativat oman huomionsa, ryhtilihakset ovat heikossa kunnossa muuttuneen asennon vuoksi ja lantionpohjan toimintahäiriöistä kärsii joka viides synnyttänyt nainen. Jotta on turvallista ja mielekästä palata lenkkipoluille ja painoharjoittelun pariin, olisi hyvä saada kehon syvät ryhtilihakset mukaan tukemaan luisia rakenteita.

Ydintuen rakentaminen synnytyksen jälkeen vaatii keskittymistä, mahdollisesti käyntiä fysioterapeutilla, osteopaatin tai kiropraktikon vastaanotolla, mikäli yhteys omiin syviin lihaksiin on täysin kadoksissa tai kehossa on virheasentoja esimerkiksi lantiossa. Tämä on kuitenkin kaiken vaivan arvoista, sillä vahva ydintuki on avain kivuttomalle alaselälle, monien haaveilemalle litteälle vatsalle ja jopa edellytys sosiaaliselle kanssakäymiselle.

Mitä BabypilatesBasics kurssilla tehdään? Kurssi aloitetaan kartoittamalla lähtötilanne; mittaamme suorien vatsalihasten välissä olevan raon eli erkauman, tarkastelemme ryhtiä ja tutustumme lantionpohjan lihaksiin. Jaan arvokasta tietoa lantionpohjasta, synnytyksen jälkeisestä liikunnasta sekä erkaumasta. Nämä ovat asioita, joita moni tuore äiti omassa kehossaan ihmettelee, eikä saa neuvolasta juurikaan tukea tai tietoa asioista. Kun oma lähtötilanne ja liikkumisen turvalliset raamit ovat selvillä tutustumme pilateksen periaatteisiin oman kehon kautta; Käymme läpi selkärangan neutraalin asennon kaularangan, rintarangan ja lannerangan osalta. Hahmottelemme lapojen neutraalia asentoa ja etsimme lapatukea. Keskitymme palleahengitykseen ja tutkimme lantionpohjan aktivoinnin vaikutusta vatsanpeitteisiin ja vyötäröön.  Pikkuhiljaa mukaan otetaan alaselän stabilointiharjoitteita jalkojen liikkuessa, rintarangan stabilointi käsien liikkuessa sekä molempia yhtä aikaa. Lantionpohjalle sekä syvälle poikittaiselle vatsalihakselle tehdään omia harjoituksia tunnilla ja kotitehtävien muodossa. Harjoitteita tehostetaan pilatespallon ja kuminauhan avulla.

Mitä hyötyä kurssista on? Tulokset näkyvät käytännössä, litteämpänä vatsana, vähentyneinä selkäongelmina, erkauman pienentymisenä, keskivartalon vahvuutena, lantionpohjan voimistumisena ja parempana kehotietoisuutena.

Mitä jos vauva sairastuu tai tulee poissaoloja? Mahdollisia poissaoloja voi korvata samaan aikaan pyörivillä tai myöhemmin järjestettävillä kursseilla.

Kuinka voin jatkaa harjoittelua kurssin jälkeen? Tarjoan mahdollisuuden jatkaa babypilatesharjoittelua Babypilates Advanced -jatkokurssilla, jolle osallistumisen edellytyksenä on käyty Babypilates -perusteet kurssi. Jatkoryhmässä mukaan otetaan haastavampia harjoituksia lantionpohjalle, lisätään tuttuihin harjoituksiin vastusta kuminauhoilla ja painopalloilla, haastetaan koordinaatiota hieman pidemmälle, huolletaan kehoa liikkuvuusharjoituksin ja nystyräpallohieronnalla ja seurataan erkaumaa. Edetään ryhmän toiveiden ja tason mukaan.

 

Tässä asiakkaiden antamia palautteita aiemmilta kursseilta:

”Todella mukava kurssi. Tunnilla oli ihanan (ja yllättävän!!) rauhallinen tunnelma, vaikka lapsia oli monta. Ihanan pieni ryhmä -tutustui muihin äiteihin. Ohjaajalla on rauhallinen ote ja huomioi mukavasti vauvat.”

”Tunnit ovat olleet hyvin suunniteltuja ja johdonmukaisia, haastavuus on lisääntynyt sopivasti.”

”Sain vahvuutta keskivartalon lihaksiin. Löysin poikittaisen vatsalihaksen. Sain tukea lantionpohjanlihasten harjoitteluun. Opin tekemään liikkeitä oikein!”

”Sain eväitä kotiharjoitteluun ja tietoa omien vatsalihasten kunnosta. Tästä on hyvä jatkaa treenaamista!”

”Opin valtavasti uutta kehosta ja toki lihaskunto ja -hallinta parani. Myös se, että on säännöllinen meno ja tuttu porukka olivat vauva-arjessa tärkeitä. Iloinen kannustava ilmapiiri sai hyvälle tuulelle.”

 

Seuraavat kurssit