OLYMPUS DIGITAL CAMERA

MAMAPILATES -RASKAANAOLEVILLE

Mitä se on? Mamapilates on rauhallinen, odottavan äidin muuttuvaa kehoa lempeästi, turvallisesti ja tehokkaasti vahvistava ja mieltä rentouttava ryhmäliikuntamuoto, jossa painotetaan lantionpohjan ja syvän poikittaisen vatsalihaksen välisen yhteyden vahvistamista, ennaltaehkäistään erkauman ja lantionpohjan toimintahäiriöiden syntymistä, venytetään kiristäviä lihaksia ja vahvistetaan heikentyviä. Raskausajan pilates poikkeaa monin tavoin tavallisesta pilatesharjoittelusta. Pois jää pakotettu hengitys, vatsa- ja selinmakuu, suorien ja vinojen vatsalihasten rutistukset sekä voimakkaat kierto- ja sivutaivutusliikkeet. Niiden sijaan raskausajan pilateksessa hengitetään helposti ja vaivattomasti, hyödynnetään konttausasentoa, puoli-istuvaa asentoa sekä kylkimakuuta, vahvistetaan erityisesti syvää poikittaista vatsalihasta, lantionpohjaa, yläselkää ja pakaroita. Venytetään erityisesti lonkankoukistajia, rintaa.

Kenelle se sopii? Mamapilatekseen odottava äiti voi tulla mukaan silloin kun siltä tuntuu ja liikkeet ovat turvallisia aivan h-hetkeen asti. Tämä on sinulle, joka kaipaat rauhoittumista hektisen arjen keskellä, sisäänpäin kääntymistä, hengittämistä, muiden odottavien vertaistukea, yksilöllistä osaavaa ohjausta pienryhmässä sekä tietoa raskausajan liikunnasta. Aiempaa kokemusta pilateksesta et tarvitse.

Miksi? Raskausaika on keholle isojen muutosten aikaa: vatsa kasvaa, vatsalihasten välissä kulkeva jännekalvo (linea alba) venyttyy, nivelsiteet ja nivelet löystyvät, kehon painopiste muuttuu, tasapaino heikkenee, selän asento muuttuu, lantio ja sisäelimet tekevät tilaa kasvavalle vauvalle, rintoihin tulee lisää painoa. Hormonit myllertävätsekä kehossa että mielessä. Ryhtiä ylläpitävät lihakset kaipaavat kipeästi vahvistusta, jotta ne jaksaisivat kannatella luisia rakenteita optimaalisessa asennossa, mikä taas vähentää selkäkipuja, lantionpohjan toimintahäiriöitä sekä vammautumisriskiä.

Miten kurssi etenee? Raskausajanpilateskurssilla lähdetään liikkeelle ryhmäläisten odotuksista ja toiveista kurssin suhteen. Käydään läpi pilateksen perusteet: hengitys, selkärangan ja lapojen neutraaliasento sekä lapatuki oman kehon kautta. Tutustutaan lantionpohjan harjoitteluun ja opetellaan yhteys lantionpohjan ja syvän poikittaisen vatsalihaksen välillä.

Tunti rakentuu läsnäolo- ja hengitysharjoituksista, lantionpohjan täsmätreeneistä, poikittaista vatsalihasta ja koko kehon ryhtilihaksia vahvistavista pilatesliikkeistä, kevyistä venytyksistä sekä rentoutusharjoituksista. Harjoittelussa hyödynnetään palloja, kuminauhoja sekä jättipalloa tuomaan haastetta, tukea ja vaihtelua harjoitteluun. Tällä tunnilla kaikki liikkeet on suunniteltu raskausaikaan sopiviksi. Jaan tietoa raskausajan liikunnasta, erkauman ennaltaehkäisystä, lantionpohjan harjoittelusta ja kuljen hetken aikaa rinnallasi tukien kehoasi ja mieltäsi myllerryksen keskellä.

Mitä hyötyä on mamapilates-kurssista? Ryhtilihakset saavat vahvistusta, selkävaivat vähenevät, opit lantionpohjan harjoituksia, opit hyödyntämään syvien lihasten tukea kaikessa liikunnassa ja arkiaskareissasi, jaksat kannatella selän neutraalia-asentoa paremmin, tiedät mihin kiinnittää huomiota raskausaikana arjessa ja liikunnassa, opit hengitysharjoituksia, joita voit hyödyntää synnytyksen avautumisvaiheessa kivunlievityskeinona, tiedät mitä on turvallista tehdä, tiedät mitä sinun kannattaa välttää, saat vertaistukea muista ryhmäläisistä, mieli rauhoittuu, keho kiittää, hengittäminen tuntuu helpommalta.

Palautetta edellisiltä kursseilta:

”Kiva ja yllättävän tehokas kurssi. Hiki tuli, mikä on vain hyvä asia. Ihana tehdä tehokkaita liikkeitä, joiden tietää olevan turvallisia. Miellyttävimpiä olivat selkää venyttävät liikkeet. Kiitos kurssista! Toivottavasti nähdään babypilateksessa!”

”Kiitos ihanasta kurssista! Oli mahtavaa saada yksilöllistä ohjausta ja konkreettisia harjoituksia, joita voin nyt tehdä itsenäisesti kotonakin. Osasit antaa kannustavalla tavalla palautetta, miten toimia ja tunnin jälkeen oli aina onnistunut ja innostunutkin olo, vaikka aina tunsi myös sen että jotain oli tullut tehtyä :)”

”Todella hyvä kurssi, auttoi todella paljon selkäkipuihin, joihin hain kurssilta apua. ”

”Ihana tunnelma ja kiva pieni porukka. Lantionpohjalihastreenit tosi hyviä ja monipuolisia harjoituksia. Sopivasti avaavia ja liikettä tukevia harjoituksia. Pidin pallosta ja kuminauhasta. Ensikertalaisena koin itselleni oikein sopivaksi. :)”

”Todella hyvät 2 kurssia on ollut. Tunnelma on ollut ihanan rento ja tunnelmallinen ja osallistujien toiveilla on aina ollut tilaa ja vammoista huolimatta olen saanut hyvän harjoituksen tehtyä. Joka kerta on ollut tunnilta lähtiessä kehossa hyvä ja rento olo. Nyt pidän tauon, mutta palaan varmasti vauvan kanssa treenaamaan.”

Seuraavat kurssit