Hypopressive -aivan uudenlainen tapa vahvistaa keskivartaloa

posted in: Blogi | 0

Hypopressive – aivan uudenlainen tapa vahvistaa keskivartaloa 

 

Tässä blogitekstissä perehdytään Hypopressive –menetelmään. Kerron miksi Hypopressive todella on kokeilemisen arvoinen menetelmä niille, jotka treenaavat kovaa, ovat hiljattain synnyttäneet, kärsivät lantionpohjan tai alaselän ongelmista tai erkaumasta. Selitän mikä tuo painetta vatsaonteloomme, ja kuinka Hypopressiven mielenkiintoisella hengitystekniikalla voidaan viedä sitä pois. Kerron myös, mikä on olennaisin ero Hypopressiven ja pilateksen tai joogan välillä.

 

hypopressive, suorien vatsalihasten erkauma, synnytyksestä palautuminen, lantionpohjan ongelmat
Kuvassa Hypopressiven valesisäänhengitys

Hypopressive on kehonhallinta- ja hengitystekniikka joka vähentää painetta 

Hypopressive on kehonhallinta- ja hengitystekniikka, joka nimensä mukaisesti vähentää painetta lantionpohjalta.  Ykköstasolla asennot ovat staattisia ja niitä on 8 erilaista. Asennoista muodostetaan sarja, jota hengitys rytmittää. Asennot on suunniteltu niin, että ne tehostavat hengitystekniikan luomaa imuefektiä ja parantavat ryhtiä.

Hypopressivessä käytettävä hengitystekniikka, tunnetaan joogassa nimellä Uddiyana Bandha. Siinä syvän uloshengityksen jälkeen, hengitystä pidätetään ja lihakset tekevät sisäänhengitysliikkeen (sieraimet ja kurkunpää suljettuna) ; laajentaen rintakehää sivusuunnassa ja nostaen ylöspäin. Tätä sisäänhengitysliikettä kutsutaan valesisäänhengitykseksi. Valesisäänhengitys luo alipaineen vatsaonteloon, mikä imukuppimaisesti vetää rentoutunutta palleaa ylöspäin, aiheuttaen vatsalihasseinämän vetäytymisen sisään. Näin hengitysteknikka vähentää painetta rintakehässä, lantionpohjassa ja vatsaontelossa.

 

Liikunta tuo painetta vatsaonteloon

Kaikki liikunta (juoksu, hypyt, kuntoilu, voimistelu, vatsalihasrutistukset..) lisää painetta vatsaontelossa. Myös kun yskit tai aivastat, syntyy painetta. Toistuva paineen nousu vatsaontelossa vaikuttaa lantionpohjan rakenteisiin. Ja kun painetta tulee jatkuvasti, eikä keskivartalon tonus ja toiminnallisuus ole kunnossa, se voi alkaa oireilla lantionpohjan tai alaselän ongelmina. Synnyttäneistä joka viides kärsii lantionpohjan ongelmista, mutta vaiva on tuttu myös kovin treenaaville urheilijoille. Joissakin trendikkäissä urheilulajeissa katsotaan, että ”treeni on onnistunut vasta, kun tulee pissat housuun” – mikä on huolestuttava esimerkki siitä, miten hyvinvoinnin nimissä voidaan tehdä myös paljon hallaa ihmisten terveydelle.

 

Hypopressivessä lantionpohjaa ei aktivoida tietoisesti

Se mikä Hypopressivessä on täysin uutta ja erilaista on se, että siinä lantionpohjaa vahvistetaan passiivisesti. Hengitystekniikan luoma alipaine siis nostaa lantionpohjan ylös, eli aktivoi lantionpohjan ilman sen tietoista jännittämistä.

Olen ohjannut raskaanaolevien ja synnyttäneiden pilatesryhmiä nyt 7 vuotta. Olen opettanut kuinka istuiluita ja häpy- ja häntäluuta lähennetään kohti toisiaan, kuinka peräaukkoa supistetaan suppuun, kuinka lantionpohjan lihaksilla nostetaan nenäliinoja, maiskutellaan mansikoita ja suljetaan vetoketjua. Toiset saavat kiinni näistä mielikuvista, mutta aina on myös niitä, jotka eivät saa. Diane Lee:n mukaan jopa 65% luulee aktivoivansa lantionpohjaa oikein, mutta tekee sen väärin; joko väärillä lihaksilla, voimakkuudella tai väärään suuntaan. On selvää, että lantionpohjan harjoittelu ei tällöin tuota toivottua tulosta. Tämä onkin syy, miksi jokaisen naisen olisi hyvä käydä äitiysfysioterapeutin vastaanotolla varmistamassa, että osaa aktivoida lantionpohjaa oikein.

Ryhmiä ohjatessa vatsan liikkeestä voi harjaantuneella silmällä päätellä paljon lantionpohjan aktivoinnin onnistumisesta, mutta jos mielikuvat eivät toimi, sanallisesti on vaikea opettaa oikeaa tekniikkaa. Ja siksi tämä hypopressive on kuin ”vastaus äitiyspilatesohjaajan rukouksiin”; siinä voit unohtaa lähennykset, aktivoinnit ja supistukset ja keskittyä vain tähän hullunkuriseen hengitystekniikkaan. Jos saat valesisäänhengityksen onnistumaan, voit olla varma, että jotakin alkaa tapahtua myös lantionpohjassa.

Rohkeasti siis kokeilemaan!

Hypopressive on siis erittäin tervetullut lisä tukemaan synnytyksestä palautumista ja tasapainottamaan kovaa treeniä. Olen valtavan iloinen, että tämä laji on löytänyt tiensä myös Suomeen ihastuttavan Suvi-Maria Helinin johdolla, ja haluan osaltani rohkaista kaikkia kokeilemaan lajia.

 

Lue lisää hypopressivestä.

Katso tulevat VauMii:n workshopit ja kurssit  tai varaa aika yksilöohjaukseen.