Mitä se on? Hypopressive on synnyttäneiden naisten kuntoutukseen Espanjassa kehitetty hengitys- ja asennonhallintametodi, joka vähentää painetta lantionpohjasta ja opettaa kehon syviä korsettilihaksia (lantionpohja, syvä poikittainenvatsalihas, multifidus ja pallea) työskentelemään paremmin yhteistyössä.

Hypopressive harjoittelu koostuu alkeistasolla hengitystekniikasta ja asennoista. Hengitystekniikka tulee joogan Uddiyana Bandha harjoituksesta, jossa syvän uloshengityksen jälkeen, hengitystä pidätetään ja lihakset tekevät sisäänhengitysliikkeen (rintakehä laajenee), samalla kun ilmatiet (sieraimet ja kurkunpää) pysyvät suljettuna. Syntyvä alipaine vetää rentoutunutta palleaa ylöspäin. Pallean myötä rentoutunut vatsalihasseinämä vetäytyy passiivisesti sisään. Ykköstasolla asentoja on 8 ja ne ovat saaneet nimensä Kreikkalaisten jumalien mukaan. Asennot helpottavat ja vahvistavat hypopressive -efektiä; vähentävät painetta, nostavat sisäelimiä ja parantavat ryhtiä. Asennot seuraavat toisiaan tietyssä järjestyksessä, hengityksen rytmittämänä ja ovat tärkeä osa harjoittelua.

Kenelle se sopii? Harjoittelu sopii erityisesti synnyttäneille (väh. 6 vko alatiesynnytyksestä ja 3 kk sektiosta), mutta myös kovaa treenaavat urheilijat hyötyvät painetta vähentävästä harjoittelustaHarjoittelu ei sovi, jos olet raskaana, kärsit korkeasta verenpaineesta, sydänsairauksista tai tyrästä.

Mitä hyötyä? Hypopressive kuntouttaa ja ennaltaehkäisee lantionpohjan ongelmia (virtsankarkailu, laskeumat) ja toimii osana erkauman kuntoutusta. Se parantaa ryhtiä, parantaa hengityskapasiteettia, vakauttaa lantionseutua vähentäen näin alaselän vammautumisriskiä, parantaa elämänlaatua ja kaventaa vyötärönseutua.

Helpointa on aloittaa yksilöohjauksessa ja siirtyä siitä pienryhmäharjoitteluun. Yksilöohjaus aloitetaan testeillä, joilla arvioidaan keskivartalon ja lantionpohjan toimintakykyä paineen kasvaessa, mitataan erkauma, vyötärönympärys ja asiakkaan pituus, sekä arvioidaan vatsalihasten ja pallean lihastonusta. Sen jälkeen tutustutaan hengitystekniikkaan, opetellaan hypopressive asennot ja lopuksi hengitys sekä asennot on tarkoitus yhdistää sujuvaksi liikesarjaksi.

VauMii:n Hypopressive tunteja ohjaa Low Pressure Fitness:n Level1 ohjaajakoulutuksen käynyt, Liikunnanohjaaja (AMK) ja PilatesHealth ohjaaja, Miia Vauhkonen.

Ajanvaraus:miia@vaumii.fi tai  www.mommy&me.fi

Palautetta Hypopressive -kursseilta:

”Erittäin tehokas tunti. Jo intron jälkeen tuntui, että selkäranka lähti pitenemään. Vaatii harjoittelua kyllä, että löytää tekniikan. Auttaa keskittymään hengitykseen ja paino lähtee pois lantionpohjalta. Täydellinen treeni muiden treenien ohelle.”

”Kurssi oli mahtava. Olen tehnyt synnytyksen jälkeistä pilatesta säännöllisesti vuoden ajan ja tämän kurssin myötä huomasin, että keskivartalon tuki lisääntyi. Tunnit olivat tunnelmaltaan ihanan rauhallisia ja niistä jäi hyvä fiilis. Erityiskiitos ammattitaitoisesta ohjauksesta!”

”Erilainen ja tehokas treeni. Kivaa vaihtelua äitiysjumppiin. Pidin tunnista paljon ja koin saaneeni tästä apua. Suosittelen kokeilemaan! Olet huippuhyvä ohjaamaan ja selittämään liikkeitä. Tunneilla on aina hyvä tunnelma ja positiivinen fiilis :)”

Lue täältä Niinan kokemus hypopressiven yksilöohjauksesta.