Kiitollisuus – ja kuinka sitä voi harjoittaa

posted in: Blogi | 0

Kiitollisuus

Minulle itselleni kiitollisuus on ollut tärkeä työkalu ohjatessani mieltäni negatiivisesta kierteestä kohti positiivista; kohti valoisampaa tapaa ajatella, tuntea ja olla. Se on rauhoittava lämmin tunne rintakehässä, kun saan harhautettua mielen murheistaan. Se on oiennut otsaryppy kulmakarvojen välissä ja hellittänyt purentalihas leukaperissä. Se on aina saatavilla, vaikkei suinkaan aina yhtä helposti. Mutta juuri silloin, kun elämä murjoo ja mistään ei vaan tunnu tulevan mitään, juuri silloin tulisi harjoittaa kiitollisuutta.

Positiivisen psykologian tutkimusten valossa kiitollisuuden harjoittamisen on todettu tekevän ihmisistä positiivisempia, avoimempia ja seurallisempia. Sen on todettu vähentävän stressiä ja jopa masennusoireita, parantavan taitoa vaihtaa näkökulmaa sekä nopeuttavan avun hakemista tarvittaessa. Tutkimukset ovat osoittaneet, että kiitollisuuspäiväkirjan pitäminen vaikka vain viikon verran, vaikuttaa koettuun onnellisuuteemme vielä 6 kk:n päästäkin. Se on siis kuin laittaisi rahaa pankkiin.

”Se on rauhoittava lämmin tunne rintakehässä, kun saan harhautettua mielen murheistaan. Se on oiennut otsaryppy kulmakarvojen välissä ja hellittänyt purentalihas leukaperissä. Se on aina saatavilla, vaikkei suinkaan aina yhtä helposti. Mutta juuri silloin, kun elämä murjoo ja mistään ei vaan tunnu tulevan mitään, juuri silloin tulisi harjoittaa kiitollisuutta.”

Kiitollisuus

Kiitollisuus on valinta nähdä, arvostaa ja keskittyä hyvään

Kiitollisuus on yksi kaikkein voimakkaimpia myönteisiä tunteitamme ja parasta on, että se on ihan koko ajan saatavilla. Kiitollisuutta voidaan pitää myös asenteena, selviytymiskeinona, hyveenä tai ominaisuutena, tai kuten häpeätutkija Brene Brown, jopa ovenavauksena ilolle.

Kiitollisuudella voidaan tarkoittaa, joko kiitollisuutta jostain hyödyllisestä, mitä olemme saaneet joltain toiselta, tai yleistä tunnetta tai tilaa, jossa koemme elämän merkittävänä ja tarkoituksenmukaisena.

Kiitollisuutta voi tuntea vaikka siitä, että juuri nyt sinulla on mahdollisuus lukea tätä tekstiä kiitollisuudesta. Kiitollisuutta voi tuntea siitä, että juuri nyt sinun on lämmin eikä nälkä kurni vatsassa, siitä että aurinko pilkahti pilvien välistä, tai sade antoi hyvän syyn pötkötellä sohvalla. Kun oikein harjoittelee, voi kiitollisuutta oppia tuntemaan myös elämän kipeän kirpeistä oppiläksyistä.

Kiitollisuuden harjoittaminen kiitollisuuspäiväkirjan avulla

Kiitollisuuden harjoittaminen on huomion tietoista ja systemaattista siirtoa negatiivisesta positiiviseen. Käytetyin kiitollisuuden harjoittamisen tapa on kiitollisuuspäiväkirja. Päiväkirjaan kirjataan joka ilta 3-10 asiaa, joista on kiitollinen. Kolmekin siis riittää. On tärkeää myös pysähtyä tuntemaan kiitollisuus omassa kehossa, eikä vain mekaanisesti luetteloida asioita. On ihana mennä nukkumaan sydän täynnä lämpöä ja kiitollisuutta, mutta hyvä idea voi olla myös aloittaa päivä samalla harjoituksella.

Kiitollisuuskirje koskettaa antajaa ja saajaa

Tehdessäni viime syksynä lopputyötäni Positive Psychology Practitioner -koulutuksessa kirjoitin onnellisuusinterventiona kiitollisuuskirjeen nuoruusvuosieni valmentajalle. Kiitin siitä, että niinä vuosina, kun en nyt ihan varmastikaan ollut parhaimmillani, hän oli minulle yksi niistä ihmisistä, joka jaksoi hymyillä, hyväksyi ja kannusti. Kiitin siitä, että hän näki minussa hyvää silloinkin, kun en itse sitä nähnyt. Kiitin siitä, että hän loi ilmapiirin, johon oli hyvä tulla, vaikka kotona ovet paukkuivat ja vetäydyin omaan huoneeseeni. Kiitin koulun lattioilla viettämistään öistä kisaviikonloppuina ja järjestämistään matkoista ulkomaille. Kerroin, että ne ihmissuhteet, joita tuon harrastuksen myötä elämääni tuli ovat edelleen tärkeitä, ja muistot kilpailu- ja esiintymismatkoilta niitä rakkaimpia omilta nuoruusvuosilta. Kirjeen kirjoittaminen oli koskettava kokemus, ja sen miettiminen lämmittää edelleen. Tuntuu valtavan hyvältä siis myös ilmaista oma kiitollisuutensa toiselle.Kiitollisuus

Kenelle sinä voisit osoittaa kiitoksen kirjeen muodossa?

Kiitollisuuden harjoittaminen ja lapset

Kun ensimmäistä kertaa kuulin kiitollisuusharjoitteista, lapseni olivat 2- ja 4-vuotiaita, aloitin oitis uuden iltarutiinin meillä kotona: iltasadun jälkeen otin molemmat pienet syliini ja jokainen sai vuorollaan kertoa asioita, joista on kiitollinen. Kerroin pojille, että kiitollisuutta voi tuntea sellaisista asioista, mistä on tullut hyvä mieli, mikä on/ on mennyt hyvin ja mistä iloitsee ja aloitin itse kierroksen. Vaikea sanoa, mitä he ymmärsivät kiitollisuudesta tuolloin, mutta hetkestä jäi hyvä ja rauhallinen olo meille kaikille ja tunteillahan on vähintään yhtä tarttuva voima kuin esimerkilläkin. Vieläkin hymyilyttää, kuinka nuorimmainenkin painokkaasti omalla vuorollaan lausui: ” Tiitä että, äiti, iti ja Veikka”

Lapsen kanssa voi myös jokaiselle pikkuiselle sormelle miettiä oman kiitollisuuden aiheen, tai kerätä yhdessä kiitollisuuden aiheita pienille paperipaloille purkkiin pisin vuotta ja lukea niitä vaikka vuoden vaihtuessa.

Kiitollisuus

Kiitollisuusharjoitusta voi ja kannattaa muunnella

Mieli tottuu nopeasti ja siksi kiitollisuusharjoituksen muotoa on hyvä vaihdella välillä. Päivittäisestä kirjoittelusta voi siirtyä kerran viikossa tehtävään kirjoitusharjoitukseen. Kiitollisuutta voi harjoittaa välillä yhdessä ystävän kanssa, vaikka iltaisin tekstaamalla kolme asiaa, joista tuntee kiitollisuutta. Tai kiitollisuuden aiheita voi tallentaa kameraan. Päiväkirjaa voi kiitollisuuden sijaan pitää myös asioista, jotka menivät hyvin ja joissa onnistui. Sekin on mielen tietoista suuntaamista kohti hyvää. Tai voi kokeilla kiitollisuuden ottamista osaksi omaa meditaatiohetkeä.

Kiitollisuusharjoitus

Kiitollisuus voidaan siis määrittää monin eri tavoin, ja myös sen harjoittamista voi ja kannattaa toteuttaa vaihdellen. Kiitollisuuden salaisuus on sen ajatuksia, ja sitä kautta tunteita, toimintaa ja jopa koko elämää, muuttavassa voimassa; Kiitollisuus voi katkaista negatiivisen kierteen, vähentää stressiä ja helpottaa jopa masennusoireita. Sillä se, mitä vahvistamme, se meissä vahvistuu.

Nyt on sinun vuorosi:

Kirjaa ylös viikon ajan, joka ilta tai aamu 3-5 asiaa, joista voit olla kiitollinen. Tunne kiitollisuus kehossa. <3

 

Lempeydellä,

Miia

 

LCF Life Coach

Positive Psychology Practitioner

Mindfulnessohjaaja -opiskelija

Miia Vauhkonen

 

Voit lukea lisää positiivisen psykologian palveluistani yrityksille.

Ja varata ajan lempeään hyvinvointivalmennukseen tästä.

Seuraava hyvinvointiworkshop, jossa yhdistellään kehon ja mielen harjoitteita löytyy täältä.