Neljä suurinta estettä onnellisuudelle ja viisi tapaa ylittää ne

posted in: Blogi | 0

 

onnellisuuden esteet, positiivinen psykologia, mindfulness
Kuva: Inkeri Kallio

Tässä kirjoituksessa paljastan ne keskeisimmät esteet, joita meillä on kestävälle onnellisuudelle ja kerron miten esteet voi ylittää. Esteiden yli on kuitenkin jokaisen kiivettävä itse – oletko valmis?

Ihan jokainen ihminen pyrkii omalla tavallaan samaan päämäärään; yksi tekee töitä hulluna, toinen käyttää päihteitä, kolmas syö liikaa, neljäs ei voi olla treenaamatta,.. Väitän, että loppujen lopuksi tavoittelemme jokainen samaa asiaa: onnellisuutta.

Eikä suotta! Tutkimukset osoittavat onnellisten ihmisten olevan parempia johtajia ja neuvottelijoita, päätyvän todennäköisemmin naimisiin ja olevan liitoissaan onnellisia, saavan parempia työpaikkoja ja nauttivan korkeampaa palkkaa, heillä on laajempi ystäväpiiri ja enemmän sosiaalista tukea, säästyvät flunssilta, ovat terveempiä ja elävät pidempään.

Joten kyllä näiden tulosten valossa, näkisin, että onnellisuus on jotakin mitä voi ja kannattaa tavoitella elämässään. Mutta mikä siinä sitten on niin vaikeaa? Miksi onnellisuus niin monesti tuntuu saavuttamattomalta?

1.Onnellisuus ei ole sitä mitä kuvittelemme sen olevan

Onnellisuutta on kahdenlaista; hedoinistista ja eudaimonista. Hedoinen onnellisuus pohjaa mielihyvään ja nautiskeluun. Eudaimonen onnellisuus taas enemmän merkityksellisyyteen ja oman potentiaalin käyttämiseen. Kumpaakin tarvitaan! Sopivasti sekoittelemalla saadaan paras soppa.

On kuitenkin tärkeää kirkastaa vielä, mitä onnellisuus on. Onnellisuus nimittäin monesti ajatellaan tilana, johon kuuluu pelkästään myönteisiä tunteita ja tällainen onnellisuus on illuusio, jota emme voi saavuttaa. Onnellisuuteen kuuluu koko tunteiden kirjo, ne eivät sulje toisiaan pois, vaan kuuluvat samaan pakettiin.

Onnellisuus ei myöskään ole kiinni persoonallisuudesta, vaan ihan jokainen voi olla onnellinen olemalla oma itsensä. Onnellisuuteen ei ole yhtä kaavaa, sitä ei tarvitse löytää eikä se tapahdu sitten kun olosuhteet ovat oikeat, vaan onnellisuus on hyvin pitkälti tässä hetkessä.

Toisin kuin monet suomalaiset sananlaskut meille opettavat, onnellisuuden tavoittelun ei tarvitse olla turhaa, sinun onnesi ei ole toisilta pois ja saat olla onnestasi iloinen.

2. Etsimme onnea väärästä osoitteesta

Ehkä olisit onnellisempi, jos sinulla olisi täydellinen vartalo, enemmän rahaa pankkitilillä, viimeisen päälle remontoitu keittiö, kivempi puoliso, asuisit espanjassa, ei olisi tätä koronaa, ilmastonmuutosta, tai sinulla olis isompi koti, uudempi auto, parempi työpaikka, kivempi pomo, voittaisit lotossa,..

Mutta tutkimusten valossa mitkään näistä asioista eivät tee meistä onnellisempia. Tai tekevät, mutta vain hyvin lyhyeksi aikaa. Ehkä se suurin harha onnellisuuteen liittyen on se, että uskomme, että jos olosuhteet vain olisivat erilaisia, voisimme olla onnellisempia. Sonja Lyubomirskyn mukaan onnellisuutemme on 50% kiinni geeneistämme, vähäiset 10% on kiinni olosuhteista joissa elämme, ja jopa 40% on kiinni siitä mitä ajattelemme ja teemme.

Etsimme onnea vääristä paikoista, koska mielen voimakkaat intuitiot ovat harmillisen usein väärässä onnellisuuden suhteen. Intuitio kertoo meille, että tulemme onnelliseksi, kun käytämme rahaa itseemme, mutta todellisuudessa rahan käyttäminen muiden ihmisten hyväksi tekee meistä onnellisempia. Intuitio kertoo meille, että on parempi välttää katsekontaktia tai vuoropuhelun aloittamista ventovieraan kanssa, mutta sosiaalinen yhteys onkin yksi keskeisimmistä onnellisuutta boostaavista asioista.

Ne asiat, joiden oletamme tekevän meidät onnellisiksi, eivät tee sitä. Ja ne asiat, joiden emme ajattele tekevän meistä onnellisempia, tekevät.

3. Mielellä on taipumus tottua kaikkeen

Lisäksi ihmismieli tottuu kaikkeen hyvään. Siis aivan kaikkeen siihen ihanaan, mitä ikinä villeimmissä unelmissasi olet uskaltautunut kuvittelemaan, mielesi lopulta tottuu hyvin lyhyessä ajassa. Lottovoittokin nostaa vain lyhyen onnellisuuspiikin, joka palaa entiselle tasolleen jo vuoden kuluttua voitosta. Siksi olosuhteita muuttamalla, tavaroita, lottovoittoa, isompia taloja tai parempaa palkkaa tavoittelemalla ei tule saavuttamaan kestävää onnellisuutta.

Pahinta on se, että emme todella ajattele tottuvamme asioihin, vaan mielessämme on täysin vääristynyt kuva niistä vaikutuksista, joita voisimme haluamillamme asioilla saavuttaa. Ajattelemme, että hankkimalla asian, joka on mahdollisimman pitkään kestävä, se ilahduttaa meitä ihan joka päivä elämämme loppuun saakka.

4. Mieli tarkastelee kaikkea suhteellisesti

Neljäs asia, joka vaikeuttaa onnellisuuden kokemustamme on mielen tapa tarkastella asioita aina suhteessa muihin eli sosiaalinen vertailu!! Ja mikä nykyään onkaan suurempi vertailupaikka kuin sosiaalinen media! Menemme katsomaan vilauksia muiden siloitelluista elämistä, ja koemme huonommuutta, kun meillä ei ole samaa. Vaikka olisimme edenneet juuri oikeaan suuntaan, saaneet paljon hyvää aikaiseksi aina on joku joka on pidemmällä.

Mieli siis on se suurin este kestävälle onnellisuudelle. Mieli ohjaa meitä etsimään onnea vääristä paikoista, syöttää meille kaikki ne uskomukset ja väärinkäsitykset onnellisuuden luonteesta, ja vieläpä tottuu kaikkeen ihanaan lupaa kysymättä.

Miten mielen esteet onnellisuudelle voi ylittää?

Olemme ehkä sitä mitä ajattelemme, mutta me voimme muuttaa ajatuksiamme. Onnellisuuden esteiden ylittämiseksi voimme myös tehdä asioita, kuten

  1. Määrittää uudelleen ne ”siistit asiat” joita tavoittelemme ja tavoitella materian sijaan elämyksiä ja kokemuksia. Arvostaa rahan sijaan aikaa.
  2. Estää tottuminen elämässä olevaan hyvään; vaalia ja fiilistellä asioita, jotka elämässämme ovat hyvin, elää tässä hetkessä ja harjoittaa kiitollisuutta.
  3. Vähentää vertailua muihin; vähentämällä esimerkiksi somessa käytettyä aikaa, tutustumalla unelmaelämämme todellisuuteen ja muistuttaa itseämme siitä, missä olimme ennen.
  1. Säännöstellä kulutusta, sillä mikään mikä on aivan ihanaa ei ole sitä, jos teemme sitä ihan jatkuvasti.
  1. Ja ylläpitää vaihtelua kaikessa mitä teemme; jos syöt joka päivä lempijäätelöäsi se ei muutaman viikon päästä enää maistukaan niin ihmeelliseltä. 

Suurin este ja samalla avain onnellisuuteen

Mieli ja sen ärsyttävät piirteet ovat siis se suurin este onnellisuuden kokemukselle: hedoinen adaptaatio, vaikutusvääristymä, suhteellinen ajattelutapa ja vahvimpien intuitioiden väärässä olo, sekä tietysti kaikki ne väärinkäsitykset ja uskomukset mitä meillä on onnellisuudesta.

Mutta mieltä voi harjoittaa ja aivoja muokata koko eliniän! Näin mieli on meille myös loputon mahdollisuus. Tähän perustuu mindfulnessin teho hyvinvoinnin lisääjänä; jo kuuden viikon kurssi muokkaa aivojen rakenteita ja vaikuttaa koettuun onnellisuuteen vielä puolen vuoden jälkeenkin.

Positiivinen psykologian tutkimus osoittaa, monia keinoja, joilla onnellisuuden kokemusta voi tietoisesti ja aktiivisesti nostaa, mutta työtä ja sitoutumista se siis vaatii. Tieto itsessään ei riitä tekemään ketään onnelliseksi, vaan ”onnellisuusaktiviteetit” tulee ujuttaa omaan arkeen, työstää tavoiksi ja ylläpitää vaihtelua. Samalla tavoin kuin fyysinen kunto vaatii jatkuvaa monipuolista harjoittelua, onnellisuus vaatii jatkuvia pieniä tekoja, jotka ohjaavat huomiota oikeisiin asioihin, vahvistavat yhteyttä toisiin ihmisiin ja edistävät fyysistä terveyttä.

Oleellista on erottaa onnellisuus illuusiosta, johon negatiiviset tunteet eivät kuulu, tiedostaa mielemme ärsyttävät piirteet, suunnata huomio oikeisiin asioihin onnellisuuden nimissä ja olla aktiivinen.

 

Onnellisuus on kuin rikkinäinen rengas, johon pitää jatkuvasti pumpata uutta ilmaa, mutta se on valinta, jonka jokainen voi tehdä olosuhteista riippumatta.

 

Jos sun ”rengas on tyhjillään”, voit tulla mukaan Just Blossom pienryhmävalmennukseen ja aktivoitua onnellisuutta lisäävien ajatusten ja tekojen suhteen, tai lähteä mun johdolla muokkaamaan aivoja Läsnäoloa ja lempeyttä mindfulnesskurssille. Teen myös yksilövalmennusta, jossa positiivisella psykologialla, mindfulnessilla ja itsemyötätunnolla on iso rooli.

 

onnellisuuden esteet, positiivinen psykologia, mindfulness
Kuva: Inkeri Kallio

Miia Vauhkonen

Positive Psychology Practitioner

Mindfulnessohjaaja (CMIF)

LCF Life Coach